Materiały autentyczne - powtórka i mówienie. Lista aktywności

Dziś 7. odcinek Nauczycielskiego Case Study o tym, jakie aktywności możemy zrobić z materiałami autentycznymi i powtórkami.

Dla jednego materiału autentycznego możemy użyć wiele kontekstów i sytuacji bez konieczności żonglowania różnymi wydrukami. Czasem materiały mają za zadanie jedynie wprowadzić w klimat, nakreślić sytuację i zachęcić uczniów do działania.

Żeby dodać trochę emocji, możemy przygotować rys psychologiczny każdej z występujących osób, np. pozytywny, neutralny i negatywny. Uczeń musi zachowywać się zgodnie z wylosowaną rolą i rysem, a potem możemy zgadywać, kto co wylosował na podstawie zachowania w trakcie zabawy.

Do każdego ćwiczenia możemy wpleść słownictwo i gramatykę, które chcemy powtórzyć.A nawet powinniśmy! Przed przystąpieniem do poszczególnych aktywności, możemy upewnić się, że uczniowie pamiętają potrzebne konstrukcje gramatyczne albo wyrażenia.

materiały autentyczne

Po prawej znajduje się link do poprzedniego wpisu, gdzie dzielę się autorskimi materiałami: biletem, kartą pokładową i menu. Pliki są do ściągnięcia za darmo. Zarówno bilet, jak i karta pokładowa nie są uzupełnione, więc można użyć ich w bardzo wielu kontekstach bez narzucania uczniom odpowiedzi ani pytań.

Poniżej kilka pomysłów na aktywności dla każdego materiału autentycznego:

materiały autentyczne

Menu:

  • zamawianie
  • wybrzydzanie do towarzysza albo kelnera/ki
  • dopytywanie o inne opcje i składniki
  • pytanie o alergeny i zamiana składników
  • niesmaczny, nieświeży posiłek
  • nieprawidłowe zamówienie
  • brak karty/ pieniędzy
  • niegrzeczny /a kelner/ka

Bilet:

  • kupowanie biletów dla siebie, kogoś innego
  • dopytywanie o taryfy, zniżki
  • pytanie o przystanki
  • pytanie o trasy
  • przeterminowany bilet i problemy z konduktorem
  • niewłaściwa trasa
  • płacenie mandatu i tłumaczenie się, dlaczego nie zasługujemy na niego
  • zapraszanie na koncert/do teatru
  • negocjowanie, który bilet na jaką okoliczność jest lepszy
  • rozważanie plusów i minusów danego biletu

Karty pokładowe:

  • odprawa
  • nieważne dokumenty
  • zgubiony bagaż
  • zbyt ciężki bagaż
  • konflikt na pokładzie o miejsce
  • płaczące dziecko
  • problematyczny współpasażer problemy żołądkowe po posiłku
  • zła temperatura na pokładzie
  • nudności
  • zamawianie na pokładzie
materiały autentyczne

Mapa:

  • zgubienie się i pytanie o drogę
  • szukanie obiektu X
  • tłumaczenie najlepszej trasy dla seniora, dziecka, studenta, imprezowicza, zakochanej pary, dla nowożeńców
  • opracowanie wycieczki w danej lokacji dla osób wymienionych powyżej (lub innych)
  • planowanie przestrzeni – co zmienić, a co zostawić, dlaczego?
  • negocjacje gdzie kupić mieszkanie/biuro i dlaczego

Zdjęcia:

  • opis
  • historie
  • anegdoty
  • pytania; które zdjęcia i dlaczego nadaje się na okładkę książki/filmu/spektaklu w teatrze

Rachunki/paragony:

  • za wysoki rachunek
  • za dużo zakupów na rachunku/paragonie
  • dzwonienie do obsługi klienta i proszenie  o wyjaśnienie kwoty na rachunku
  • niewłaściwy adresat/odbiorca rachunku i wyjaśnianie tego z obsługą klienta
materiały autentyczne

Ulotka leku/recepta:

  • kupowanie
  • objawy
  • dozowanie
  • stosowanie w ciąży/w trackie prowadzenia pojazdów i maszyn
  • mieszanie z alkoholem i innymi środkami
  • mieszanie z lekami
  • alergie
  • tańsze/droższe alternatywy

Broszury/informatory:

  • kupowanie biletu (na film, spektakl)
  • pytanie o ciekawe wystawy w kasie
  • proszenie o zaprojektowanie idealnej wycieczki dla dzieci, dorosłych, seniorów, itd.
  • negocjowanie gdzie i co chcemy oglądać
  • za i przeciw wybranym filmom/spektaklom

Ulotki reklamowe:

  • kupowanie przedmiotu w sklepie
  • dopytywanie się o: funkcje, gwarancję, raty, promocje, zniżki, tryby urządzenia, baterie, dodatkowe urządzenia.
materiały autentyczne
materiały autentyczne

Gazety:

  • streszczanie artykułów
  • opowiadanie o przyszłości na podstawie horoskopu,
  • omawianie pogody i negocjacje jak spędzić wolny czas w związku z prognozą
  • mowa zależna – co kto powiedział w artykule/wywiadzie
  • opis okładki
  • plotkowanie
  • odpowiadanie na listy do redakcji

Instrukcje obsługi:

  • dawanie rozkazów jak używać urządzenia
  • dzwonienie do obsługi klienta z problemem
  • tłumaczenie dziecku/starszej osobie jak używać urządzenia
  • pomaganie klientom jako obsługa

Memy:

  • zabawne powtórzenie konstrukcji gramatycznych, słownictwa
  • inside joke
  • poproszenie uczniów o wpisanie własnego tekstu z gramatyką/słownictwem, które powtarzamy

Przepisy:

  • wyjaśnienie dziecku, jak ma ugotować potrawę
  • negocjowanie, jakie dania mają znaleźć się w naszej restauracji
  • opracowywanie menu na uroczystość urodzinową/imieniny/wesele, gdzie goście mają różne diety

O czym jeszcze powinniśmy pamiętać

materiały autentyczne

Każde ćwiczenie możemy dopasować do uczniów, poziomu, potrzeb i czasu. Pamiętajmy tylko, że często musimy dokładnie przemyśleć:

Kontekst – w jakiej sytuacji jesteśmy, co chcemy osiągnąć, kiedy zakończyć aktywność;

Role – 2 czy może więcej (np. gość restauracji, kelner/ka, menedżer);

Rys psychologiczny – pozytywny, neutralny, negatywny;

Ile czasu poświęcić na aktywność – czy ma to być szybkie i proste przypomnienie kilku wyrażeń, czy wprowadzenie do rozszerzenia danego tematu;

Jaka gramatyka i słownictwo mogą być potrzebne – co chcemy powtórzyć albo co jest niezbędne, żeby aktywność miała prawo iść do przodu;

Jak bardzo chcemy ingerować w aktywność – czy jesteśmy obserwatorami, czy uczestnikami;

Jaki feedback – czy w trakcie, czy po? Pisemny czy ustny?

Fajnie, że dotarliście aż tutaj! Jeśli macie swoje ulubione ćwiczenia z materiałami autentycznymi, to dajcie znać 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *