Nauczycielskie Case Study #6. W którym momencie lekcji robić powtórzenie

Lekcja bez powtórki wydaje się zupełnie oddzielnym bytem, który nie łączy się w żaden z innymi zajęciami i nie tworzy jednej, logicznej ciągłej.  Lubię, bo  widzę efekty u uczniów, kiedy na moich lekcjach robię powtórzenie na początku i  końcu zajęć (bo tak działają rytmy pamięci), oraz co 10-15 minut po nowym kawału materiału, ponieważ tyle potrzebuje mózg, żeby przyswoić nowe informacje. W powtórce warto używać różnorodnych ćwiczeń – quizy, słuchanki, filmiki, czytanki, krzyżówki, fiszki, dialogi, scenki, study cases, itp. Robimy to po to, żeby powtarzane wiadomości pojawiły się w możliwie jak największej liczbie kontekstów i angażowały mix modalności (wzrok, słuch, ruch, dotyk, węch).

kiedy robić powtórki
kiedy robić powtórki
kiedy robić powtórki

Na początku lekcji

kiedy robić powtórki
kiedy robić powtórki

Na początku lekcji powinniśmy nawiązać do poprzednich kilku zajęć i wykorzystać wcześniejsze informacje, żeby uczniowie czuli ciągłość kursu. Skoro mówiliśmy o A, to dziś mówimy o B, które się ze sobą łączą w taki i taki sposób (albo jedno wynika z drugiego, dlatego dziś o tym mówimy). Powtórzenie możemy ukryć w rozgrzewce (warm-up), czyli zanim przejdziemy do zasadniczej części zajęć, albo we wprowadzeniu do poszczególnych aktywności/ćwiczeń (lead-in). Ważne jest, żebyśmy mieli ją zaplanowaną i przemyślaną. Tutaj znajdują się materiały, które pomogą w planowaniu powtórzeń.

W międzyczasie

W środę wspominałam, że mózg potrzebuje jakieś 10-15 minut na  przetworzenie, uporządkowanie i przyswojenie nowych informacji. I to też jest świetna okazja do wykorzystania na powtórzenie. Jeśli mamy plan lekcji i wiemy, w którym momencie wprowadzamy nowy materiał, to po tym krótkim czasie powtarzamy go w jakimś nowym ćwiczeniu.

Na końcu lekcji

kiedy robić powtórki

Recap, czyli podsumowanie. Na zajęciach pojawiło się kilka nowości, które warto powtórzyć na sam koniec zajęć, żeby uczniowie wyszli nie tylko z poczuciem nabytej wiedzy, ale z rzeczywistą wiedzą, która została im w głowach. Może to być praca indywidualna, w parach albo grupach. Możemy zadać im pytania: „Co pamiętasz z tej lekcji? Podaj x-y wyrażeń” albo „Jak wpływ na x ma y?”, „Ile nowych rzeczy pamiętasz z dziś?” Uczniowie mogą też powiedzieć gdzie przyda im się nowa wiedze albo jak mają zamiar wykorzystać ją w przyszłości.

Jeśli uważasz, że podobna metoda sprawdziłaby się u Ciebie, to daj znać. Chętnie poczytam o Tobie i Twojej pracy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *