Nauczycielskie Case Study #6

Dziś 6. Nauczycielskie Case Study.

W dzisiejszym wpisie poruszam temat ćwiczeń powtórzeniowych dla każdej umiejętności: pisania, mówienia, czytania i słuchania. W większości ćwiczeń uczniowie rozwijają więcej niż jedną umiejętność, ponieważ przeważnie nie da się używać jednej w odosobnieniu od innych.

Dla każdej umiejętności znajdziecie po 3 ćwiczenia (czyli łącznie aż 12!) w imię zasady im mniej, tym lepiej. Chodzi o to, żeby ćwiczenia były przydatne i wykonalne na zajęciach zarówno offline, jak i online. W mojej ocenie, ćwiczenia nadają się dla dorosłych uczniów i nastolatków. Wybierając ćwiczenia do tej listy wzięłam pod uwagę nie tylko języki obce, ale też inne przedmioty. Według mnie wiele ćwiczeń z zajęć językowych powodzeniem można przenieść albo przerobić pod inne przedmioty. Zachęcam Was do dostosowania podanych propozycji pod Waszych uczniów, ich potrzeby i wiek, oraz przedmioty, których uczycie.

Zatem do lektury!

skills revision

Pisanie

Pytania typy prawda/fałsz

Każda forma wypowiedzi pisemnej ma charakterystyczne wytyczne, co i gdzie powinno się znajdować. Uczniowie dostają zdania prawdziwe lub fałszywe dotyczące konkretnej wypowiedzi pisemnej i muszą zdecydować, które z nich jest prawdziwe, a które fałszywe. Tam, gdzie wybiorą fałsz, muszą podać poprawną odpowiedź. Na podstawie swoich odpowiedzi tworzą wzór pracy pisemnej (albo checklistę, czyli listę kontrolną najważniejszych punktów) z którą potem będą pracować.

Poprawianie prac pisemnych

Zbieramy (fizycznie albo mailowo) wszystkie prace naszych uczniów z danej klasy, szkoły, firmy, grupy. Dzielimy je na typy pracy pisemnej (rozprawka za i przeciw, list z zażaleniem, itd.) i kolorowym zakreślaczem podkreślamy błędne zdania, ale nie poprawiamy ich! Do prac dodajemy legendę: różowy – błąd gramatyczny, niebieski – błąd w słownictwie, zielony – brak logiki, konsekwencji, itp. Możemy też ograniczyć się tylko do jednego typu błędów w zależności od tego, nad czym nasi uczniowie mają pracować. Dzielimy ich na pojedyncze osoby, pary albo grupy i ich zadaniem jest poprawienie błędów i wyjaśnienie dlaczego według nich coś jest z nimi nie tak. W grupach, które już mają przećwiczone wybrane formy wypowiedzi pisemnych, możemy poprosić o wzajemne sprawdzanie sobie prac przez uczniów (nie tylko w obrębie jednej klasy czy firmy). Pamiętajmy tylko, żeby poprosić naszych uczniów o zgodę na wykorzystanie ich prac w ten sposób. Wiadomo, można to zrobić po cichu i nikczemnie ich nie pytać o pozwolenie, ale byłoby to dość słabe.

Uzupełnianie brakujących elementów pracy

Tutaj znów pracujemy na pracach pisemnych naszych uczniów, które można rozdać w innych klasach, grupach, firmach. Zamiast zaznaczać błędy, to usuwamy całe zdania albo akapity (najlepiej te newralgiczne z punktu widzenia pracy pisemnej) i prosimy uczniów o uzupełnienie ich według ich uznania, ale nadal zgodnie z wytycznymi danej pracy pisemnej. To jest dobre ćwiczenie na słownictwo/wiedzę merytoryczną.

P.S. Jeśli nie mamy prac uczniów, bo jesteśmy dopiero początkującym nauczycielem, to możemy wykorzystać prace pisemne z Internetu albo podręczników. Błędy musimy sami nanieść, wiedząc gdzie uczniowie mają braki i które elementy należy poprawić. Pamiętajmy tylko o tym, żeby nie przesadzić i dostosować ilość błędów do możliwości uczniów 😊

Mówienie

1 minuta

Wybieramy temat – może to być mitochondrium, kawa, moje wymarzone wakacje albo cokolwiek innego z zakresu naszego przedmiotu, i prosimy ucznia, żeby mówił o tym przez minutę. Najlepiej, żeby trzymał się tematu, ale jeśli pojawią się dygresje, to mu nie przerywajmy, zwłaszcza kiedy uczymy języka obcego – niech mówi 🙂

Gra pytań

Możemy podzielić klasę na dwie drużyny albo wybrać ochotników (ich liczba musi być parzysta). Uczniowie wychodzą na środek albo po prostu odzywają się w przypadku zajęć online (po jednej osobie z drużyny), a my losujemy karteczkę z opisem sytuacji, w jakiej są uczniowie. Na przykład „jesteście w restauracji, nie działa Wam karta płatnicza” albo „dwóch naukowców pracuje nad szczepionką”. Uczniowie rozmawiają tylko pytaniami, a jeśli któryś popełni błąd, to na jego miejsce wskakuje kolejna osoba z jego drużyny. Historia musi być kontynuowana przez kolejne osoby. Ustalamy limit czasu.

Kategorie

Uczniowie podzieleni są na drużyny. My podajemy jednego przedstawiciela danej kategorii albo samą kategorię, a uczniowie muszą wykrzykiwać kolejne osoby/przedmioty pasujące do kategorii. Na przykład kategorią mogą być fenole, Francja XIX wiek, rodzina, itd. Ćwiczenie nadaje się do wszystkich przedmiotów.  

Czytanie

Pytania kontrolne

Uczniowie piszą dla siebie nawzajem pytania otwarte, czyli takie, na które nie da się odpowiedzieć „tak” lub „nie”. Jeśli mamy tylko indywidualne zajęcia uczeń może sam dla siebie napisać pytania(albo możemy zrobić ten sam fragment z innym uczniem (albo uczniami) i wymienić pytania między nimi. Żeby napisać pytania, uczeń musi przeczytać tekst kilka razy, zrozumieć go oraz przeanalizować słownictwo/wydarzenia/fakty. Pytania mogą być tylko takie, na jakie uczeń sam umie odpowiedzieć i znaleźć odpowiedź w tekście.

Dopasowanie tekstu do odbiorcy

Uczniowie dostają tekst i polecenie: Co byś zmienił/a w tekście, żeby był bardziej zrozumiały dla 10 latka, 100 latka, inżyniera, matematyka, chemika, itp. Pomyśl, jakie słownictwo, gramatykę i argumenty należałoby zmienić. Dla osoby, która nigdy nie uczyła się danego przedmiotu. Dlaczego? Napisz tekst pod wybraną (albo wylosowaną) osobę i, jeśli to możliwe, daj go jej do przeczytania. To ćwiczenie wymusza na uczniach przeczytanie tekstu kilkukrotnie, przeanalizowanie go, wyrzucenie lub dodanie pewnych elementów, ogólne krytyczne spojrzenie na oryginał.

Podmienione słowa/ fakty/ argumenty

Uczniowie dostają ten sam tekst,na którym pracowali wcześniej, ale z podmienionymi słowami/faktami/argumentami, co zmusza ich do zajrzenia w swoje notatki albo przeanalizowania zdobytej wiedzy, żeby znaleźć błędy językowe i merytoryczne. Po zakończeniu poprawiania tekstu, uczniowie wymieniają się swoimi wersjami, czytają je i porównują.

Słuchanie

Podmieniona transkrypcja

Jeden uczeń albo nauczyciel, czyta na głos transkrypcję słuchanki (albo czytankę), która była już przerabiana wcześniej. W transkrypcji podmienione są niektóre jej elementy. W zależności od poziomu naszych uczniów mogą to być słowa, jakieś wyrażenia, konstrukcje gramatyczne, argumenty, zła wymowa, kolejność albo fakty. Zanim zaczniemy ćwiczenie, uczniowie muszą wiedzieć, które elementy będą błędne i w jakiej liczbie, na przykład 5 błędów gramatycznych z czasów albo 10 błędów w wymowie lub 3 błędy merytoryczne. Tekst czytany jest 2 lub więcej razy, w zależności od potrzeb. Uczniowie wypisują wyłapane błędy.

Poziom +1

Puszczamy uczniom nagranie  wykraczające poza poziom uczniów. Prosimy, żeby zanotowali wszystkie słowa, które zrozumieli. Na tej samej lekcji, albo następnej, robimy to samo. Uczniowie znów słuchają i porównują ile więcej słów usłyszeli tym razem, niż poprzednio.

Ktoś, kto…

Dobre ćwiczenie na powtórzenie nie tylko umiejętności uważnego słuchania ale też wiedzy z każdej dziedziny, którą wybierzemy. Nauczyciel albo uczniowie przygotowują listę opisów różnych postaci (z literatury albo historycznych), np. „To ktoś, to żył w latach …, udało się mu/jej…, brał/a udział w…”. Jedna osoba czyta opis, a druga musi odgadnąć o kim mowa. Jeśli chcemy, możemy podzielić klasę na dwie drużyny i zrobić zawody, która grupa odgadnie więcej postaci. Za każde odgadnięcie przypadnie jeden punkt.

Czyt któreś ćwiczenia były Wam znane? Jak tak, to które i z jakimi grupami wiekowymi je używacie? Coś byście zmienili w moich propozycjach? Dajcie znać w komentarzach!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *