Nauczycielskie Case Study #8. Jak nauczyć uczniów planować i powtarzać materiał?

Uczniom warto uzmysłowić, że planowanie łagodzi uczucie stresu związane z poczuciem przeładowania obowiązkami.  Jeśli wiemy, co i kiedy mamy zrobić, nie wpadamy w pułapkę robienia wszystkiego jednego dnia. Albo porzucenia wszystkiego w zamian za słodkie nic-nie-robienie.   Poniżej prosty i sprawdzony sposób planowania, z którym żyję już kilka lat. Na mnie działa. Sprawdźcie, czy dla Was i Waszych uczniów też może być przydatny.

  1. Zrób listę wszystkich obowiązków poza nauką danego dnia. Na przykład piłka nożna, odwiedziny u kogoś, inne ważne sprawy.
  1. Zrób listę tego, co masz do nauczenia się/powtórzenia w danym tygodniu/miesiącu. Wszystkie testy, egzaminy, odpytywania i inne.
  1. Plan tygodniowy.

Napisz po kolei każdy dzień tygodnia.

Przy każdym dniu tygodnia wpisz swoje obowiązki poza nauką. Napisz obok godziny, czas, jaki Ci one zajmują (albo mogą zająć).

Spójrz na swoje dni z „lotu ptaka” i zastanów się, w którym momencie dnia najlepiej będzie Ci się uczyć. Kiedy będziesz mógł/a skupić się, spokojnie rozłożyć swoje materiały i z nich korzystać? Kiedy możesz pozwolić sobie na nie sprawdzanie maili, social mediów i telefonu?

Weź listę rzeczy do nauczenia/ powtórzenia. Wpisz je we właściwy dzień tygodnia – co masz do nauczenia się, powtórzenia; kiedy jest test, egzamin albo coś podobnego.

Dodaj przerwy i chwile relaksu! Mózg i ciało muszą odpoczywać.

Technika Pomodoro: 25 minut pracy, 5 min odpoczynku. Przerwę fajnie jest robić z dala komputera i telefonu, żeby dać oczom odpocząć.

  1. Zrewiduj swój plan. Do każdego zadania dolicz ok. 20% więcej czasu. Zwykle rzeczy, którymi zajmujemy się zajmują nam więcej czasu, niż początkowo sądzimy. Czy nadal mieścisz się z zadaniami danego dnia? Czy możesz któreś zadanie przesunąć na inną porę albo dzień?

Co dalej?

  1. Testuj i oceniaj. Czy plan, który był wymyślony zadziałał? Dlaczego tak, dlaczego nie? Co można zmienić, żeby zadziałał następnym razem? Jak się czułeś/aś po niewykonaniu i wykonaniu panu? Czy poziom stresu związany z nauką i innymi obowiązkami był większy czy mniejszy?
  2. Szukaj inspiracji jak planować swój czas i naukę w literaturze i Internecie. Ludzie są różni i dlatego różne rzeczy na nich działają.

Powodzenia!

Poprzednie wpisy z serii Nauczycielskie Case Study

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *